86.

29918501Ini reviu aku untuk buku Lemoi tulisan Cikgu Hanisah:

Setiap hal yang dilakukan dari hati akan sampai ke hati. Itu aku percaya.

Aku mengenali Cikgu Hanisah sudah beberapa lama, meskipun hanya di alam maya. Mengikuti kisahnya di Lemoi dan ditemani wajah-wajah tulus anak-anak orang asli suku Semai sememangnya menjemput satu perasaan luar biasa. Jadi, apabila Lemoi tiba di tangan aku daripada penulisnya sendiri (terima kasih Pos Malaysia!), aku tanpa berlengah terus mula menghadam. Satu muka demi satu muka:

Ada sesetengah kisah yang bikin air mata jantan aku bergenang;

Ada yang buat aku tersengih sendiri dan;

Ada yang menjadikan aku pause diam berfikir sejenak kemudian sambung baca.

Himpunan anekdot di dalam Lemoi adalah kisah-kisah jujur malah sangat sederhana. Tidak ada kisah perempuan dianiaya kemudian diselamatkan lelaki yang nantinya menjadi suami. Tidak ada Tan Sri, Datuk dan Datin serta nama-nama watak yang mengembangkan bulu roma.

Lemoi adalah koleksi kisah pengorbanan dan ketulusan dalam menggalas amanah di pundak. Lemoi adalah naratif kehidupan manusia kecil berjiwa besar yang begitu bersemangat meraikan hidup meskipun serba kekurangan. Liku-liku hidup pahlawan tak didendang: para guru SK Lemoi, disampaikan dengan penuh santai dan humor – mengingatkan aku pada seni menghargai hal-hal sepele: keupayaan untuk menertawakan diri sendiri, sesuatu yang tak mampu dilakukan oleh semua orang.

Akhir sekali:

Lemoi ditulis dari hati. Ini aku percaya.

